سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، سلطان خدا در زمین است، پس هرکه با وی در افتد بر افتد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
وحدت - همسخن
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • تأملی در معنای «وحدت»

     

    از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) مسأله وحدت میان شیعه و سنی را مطرح کردند و این امر در دستور کار جمعوری اسلامی قرار گرفت. مسئولین کشور نیز همراه بر این مسأله تاکید داشته‌اند و امسال نیز بعنوان سال اتحاد ملی نام گرفت. ما نیز به همة ارکان جمهوری اسلامی اعتقاد داریم و طرح بحث «وحدت» را ابتکاری عاقلانه و تدبیری خردمندانه می‌دانیم.

    حال که این همه از این واژه استفاده می‌کنیم و به آن اعتقاد داریم، خوب است تأملی در معنای آن بنماییم؛

    تلقی و برداشتی که در اذهان عموم مردم و بسیاری از جوانان شیعه از معنای وحدت وجود دارد این است که وحدت یعنی پرهیز از هر گونه بحثی ـ اعم از تاریخ، روایی، کلامی و .... ـ که به نوعی با عقاید اهل سنت منافات دارد و برای حفظ وحدت باید جلوی این مباحث را گرفت و هر کس در گفتار یا نوشتارش متعرض این مسائل شود ضد وحدت عمل کرده.

    لکن این معنا بسیار سطحی، ظاهری و کوته بینانه است برای روشن شدن معنای صحیح وحدت باید ابتدا به نکاتی توجه کنیم؛

    لازم است به این نکته عنایت داشته باشیم که درخواست وحدت گاهی از موضع ضعف و انفعال است و گاهی از موضع عزت و قدرت.

    وحدت از موضع ضعف به این است که شخص یا گروهی احساس کنند ناتوان هستند و در اقلیت قرار دارند و اگر با دیگران متحد نشودند موجودیتشان در خطر است لذا برای حفظ موجودیت یا منافعشان به ناچار سعی می‌کنند در مقابل گروه دیگر کوتاه بیایند و از آنها تقاضای اتحاد کنند.

    وحدت از موضع قدرت به این است که فرد یا افرادی تا جای ممکن خود را از جمیع جهات قوی کنند و در این زمینه هیچ غفلت و کوتاهی نکنند اما در عین حال اینکه در نهایت قدرت و عزت و اقتدار قرار دارند لکن بخاطر مصالح بالاتری دیگران را نیز به دعوت فرا خوانند.

    در بحث وحدت شیعه و سنی نیز مسأله به همین صورت است یعنی ما می‌توانیم دست روی دست بگذاریم و بدون اینکه تحقیق و مطالعه‌ای در این زمینه داشته باشیم فقط بگوییم: ما و آنها هر دو مسلمان هستیم، تعداد شیعیان کمتر است و تعداد آنها بیشتر، سپس باید اتحاد داشته باشیم. این همان وحدت از موضع ضعف و ذلیلانه است که نه فقط منظور و مد نظر هیچ کدام از علما و مسئولین نظام نبوده بلکه ضروریات مذهب آن‌ را نفی می‌کند.

    اما از سوی دیگر ما شیعیان می‌توانیم در عقایدمان محکم و پا بر جا باشیم، بر تمام مسائل اختلافی و غیر اخلاقی مسلط باشیم و در عین حال که به بسیاری از عقاید اهل سنت ایراد و اشکال داریم باز هم برای مصالح برتری که وجود دارد دست وحدت به سوی آنها دراز کنیم.

    اگر تقاضای وحدت از سوی ما از موضع عزت و سر بلندی باشد علاوه بر اینکه عقاید خود را حفظ کرده‌ایم و در تشیعمان ثابت قدم مانده‌ایم، اهل سنت نیز با کمال میل پیشنهاد وحدت را پذیرفته و در حفظ آن نیز تلاش می‌کنند.

    آیا در وحدت نظامی و سیاسی نیز وضع به همین صورت نیست؟ یعنی اگر ما خود را از نظر نظامی قوی نکنیم و فقط از همسایگانمان بخواهیم با ما پیمان نظامی ببندند، آیا این اتحاد قابل اعتماد است و آیا عاقلانه است که ما به آن دل خوش کنیم؟ پاسخ روشن است؛ ما همزمان با تلاش کامل و بدون وقفه‌ای که برای تقویت بنیه نظامی خود می‌نماییم از اتحاد با همسایگان و برخی دیگر از کشورها در مقابل دشمن مشترک نیز غافل نمی‌شویم.

    متأسفانه برداشت نادرست از معنای وحدت لطمه‌های زیاد و جبران ناپذیری برای ما در پی داشته است؛ کوتاهی ما در این سالها باعث شده‌ است که نسل جوان ما غافل شده و از عقاید مذهبشان بی‌اطلاع باشند و دشمن نیز که زیرکانه مشغول القاء شبهه و عقاید نادرست است بسیاری از ایشان را به وادی شبهات کشانده و ضعیف المذهب و بی‌تفاوت کرده است و چه بسا آنها را از مذهب حقّه گمراه و به وادی ضلالت کشانده است.

    شبهاتی پوچ و بی‌محتوا که رشد و شیوع آنها فقط بخاطر سکوت و غفلت شیعیان و تبلیغات گسترده طرف مقابل بوده است و گر نه بطلان و تناقض از سر و روی آنها می‌بارد. چه لطمه‌ای از این جبران ناپذیرتر و تأسف‌بارتر که جوان شیعه که در دامن خانواده‌ای متدین پرورش یافته، از راه نجات خارج شده و برای همیشه در راه منحرفی قرار می‌گیرد که پایانی جز سردرگمی و تحیر و دوری از رحمت الهی ندارد.

    سفر به سرزمین وحی و زیارت خانه خدا که باید وسیله‌ای برای سلوک معنوی و توشه گرفتن از محضر پیامبر اکرم و ائمه بقیع ـ صلوات الله علیهم ـ باشد اکنون ابزاری برای گمراه کردن و انحراف شیعیان شده است و بسیاری از مسافران بویژه جوانان پس از بازگشت از این سفر با یک دنیا شک و شبهه و گمراهی بر می‌گردند زیرا در دوران تحصیل و فراغتشان هیچ کدام از اصول مذهب برایشان تبیین نشده و از آن بی‌اطلاعند.

    نسل امروزی حتی بسیاری از جوانان پاک و صادق و متدین ما نیز بخاطر ندانستن معنای درست وحدت در این سالها آنقدر ضعیف و بی‌اطلاع بار آمده‌اند که در برخورد با یک مخالف نمی‌توانند کوچکترین دفاعی از عقایدشان بنماید و به سادگی وامانده و رنگ می‌بازند.

    علت اینکه عده‌ای از متدینین و کسانی که دغدغه‌ دینی دارند، نسبت به اصل بحث وحدت بدبین شده‌اند و به مخالفت با آن برخاسته‌اند همین آفات و مضراتی است که ما فقط به گوشه‌ای از آن اشاره کردیم.

    در صورتی که همه این پیامدهای منفی بخاطر برداشت نادرست از وحدت بوده و گر نه بدون شک تنها عاملی که می‌تواند مسلمین را از خطر دشمن مشترک نجات دهد همین وحدت است.

    در سالهای اخیر بویژه پس از سقوط صدام که اکثریت شیعه مردم عراق فرصت و مجالی یافتند تا در امور کشورشان دخالت نمایند بارها علمای وهابی علنا بیانیه و فتوا صادر کرده‌اند که کشتن شیعیان جایز یا واجب است و پولها و نیروهای آنان است که هر روز عده‌ای را به خاک و خون می‌کشد.

    لکن باید دانست که ما باید حساب وهابی‌ها را از اهل سنت جدا کنیم و نیز حساب عوام مردمشان را از علمایشان جدا بدانیم.

    گر چه علمای وهابی هر روز به فکر جنایتی جدید هستند اما ما شیعیان آنها را به پای مردم معمولی و اهل سنت نمی‌نویسیم و تلاش می‌کنیم وحدت را حفظ نماییم.

    شیعیان باید توجه داشته باشند صرف اینکه نام خود را شیعه بگذاریم و به متقضیات شیعه بودنمان عمل نکنیم باعث هدایت و نجات ما نمی‌شود و اولین وظیفه ما آن است که در حد نیاز از مسائل مذهبیمان کسب اطلاع کنیم و از علمای خود بخواهیم ما را در این زمینه با بصیرت نمایند.

    و اگر در قیامت تنها امیدمان این است که شیعه امیرالمؤمنین علیه السلام هستیم باید به گونه ای عمل کنیم که هنگام رویارویی و قرار گرفتن در محضر ایشان، بخاطر کوتاهی و عملکرد بدمان سرافکنده و شرمنده نشویم.

    شیعه باید از هویت خود مطلع باشد و از آنچه در طول تاریخ بر شیعیان گذشته بی‌خبر نماید و درباره فضایل اهل بیت علیهم السلام دوستان و دشمنان آنها اطلاعات لازم و کافی داشته باشد.

    در پایان تاکید می‌کنم که مقوله وحدت نباید بهانه‌ای شود برای کوتاهی و سهل انگاری ما در امور مذهبیمان بلکه بهترین راه حفظ وحدت از یکسو افزایش معلومات و اندوخته‌های مذهبی است و از سوی دیگر برخورد عاقلانه و بدور از احساسات تند و غیر معقول نسبت به اهل سنت است.

     

    و السلام



    همسخن ::: یکشنبه 86/5/7::: ساعت 9:40 صبح
    حواشی وارده: حاشیه

    (لطفا این متن را کامل و بادقت بخوانید.اگر نقدی داشتید من مخلص حرف حسابم)

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    از ابتدای انقلاب حضرت امام خمینی سلام الله علیه بحث وحدت میان شیعه وسنی را مطرح فرمودند و این دستور کار جمهوری اسلامی بوده و هست.

    مقام معظم رهبری هم امسال را به نام وحدت نامگذاری کردند.

    بنده به مساله وحدت اعتقاد کامل دارم و فرمایش امام و مقام معظم رهبری هم کاملا عاقلانه ودرست است.

    اما متاسفانه در ذهن بسیاری از عزیزان و بچه شیعه های خوب هم برداشت نادرستی ازین بحث هست.

    دوستان تعجب کردن که چطور ما میگیم به وحدت اعتقاد کامل داریم از طرف دیگر در هر فرصتی به مبانی اهل سنت هم انتقاد و اشکال وارد میکنیم.

    ببینید عزیزان ما شیعیان باید اطلاعات کامل و جامعی در مورد مذهبمان،امامانمان، دشمنان وغاصبین ولایت داشته باشیم تا بتونیم اسم شیعه را روی خودمون بگذاریم بعد میریم سراغ وحدت.

    بعبارت بهتر وحدت و آشتی گاهی از موضع ضعف و انفعال است و گاهی از موضع عزت و قدرت؛

    اگر ما هیچ اطلاعاتی نداشته باشیم و فقط بگیم : ما مسلمان اونا هم مسلمون. اونا بیشترن ،دشمن مشترک بیاد و اونا با ما نباشن خیلی بد میشه و... پس وحدت داریم این وحدت از موضع ضعف و ذلت باره

    اما اگر ما اطلاعات کاملی در حد یک بچه شیعه داشته باشیم و بدانیم اونها چه بر سر اسلام و شیعه آوردند ، مسیر اسلام را منحرف کردند وخیلی فجایع دیگر ... اما ما بخاطر مصالح بالاتری و بخاطر حفظ اسلام سکوت میکنیم و وحدت را حفظ میکنیم به این میگن وحدت عزیزانه و از موضع قدرت.

    عقلای اونا هم این مساله را درک میکنند و سعی میکنند با این کسی که قدرت و قوت داره اما متواضعانه و خردمندانه اقدام کرده و به اختلافات دامن نمیزند دوست و همراه بشوند و دست وحدت او را به گرمی بفشارند.

    باید این نکته را تذکر بدهم که بحث اهل سنت و وهابیت جداست.

    همچنین بحث علمای اونها با عوامشون جداست.

    حالا ما حرفمون همین بود که آقای بچه شیعه تو یک برداشت و استدلالی درباره مذهبت داشته باش. نگفتیم که برو با اونا بجنگ.

    توجه داشته باشید هرکسی در جایگاه خودش وظیفه ای داره

    اینکه بنده به برخی از دوستان عرض کردم :

    بنده هم اگر جای ((آقا)) بودم دقیقا همین کاری که ایشون کردند میکردم و همین حرفا را میزدم
    و ((آقا)) هم جای من بودند اطمینان دارم که همین کاری که من میکنم میکردند.

    منظورم همین بود که بنده بعنوان یک طلبه وظیفه دارم به مردم بگم که سنی کیه، حرفش چیه و... البته آخرش هم میگم نباید وحدت را به هم بزنی

    اما کسی که صحبتاش تو دنیا پخش میشه نمیتونه اینها را جلوی دور بین بگه.

    نتیجه این برداشت غلط از وحدت این شده که تفکرات سنی داره وارد جوانای شیعه میشه:

    _دانشجو رفته عمره برگشته بجای بهتر شدن مهر نمیذاره و میگه امامان هم آدمای معمولی بودن.

    _بین خیلی از شیعه ها این تفکر داره جا می افتد که عمر هم خیلی آدم بدی نبود حالا یک اشتباهی کرد. حتی در همین چارمحال که ما رفته بودیم که مردم کاملا ناب و دستنخورده بودن یک آقایی میگفت:عمر آدم بدی نبود. در صورتی که اما صادق علیه السلام فرمودند : کسی که فکر کند عمر و ابوبکر لحظه ای نیت خدایی داشتند کافر شده.

    حالا شما که هی بر طبل وحدت میکوبی شما چطور میخواهی این همه جوان را که دارن گمراه میشن هدایت کنی؟

    اگر توی یک وبلاگ که خواننده هاش همه بچه مسلمون شیعه هستند نگیم ،کجا بگیم؟

    اصلا خودحضرت عالی چقدر در این زمینه اطلاعات داری؟ چند تا از مطاعن عمر را بلدی؟

    همین الان با یک سنی معمولی بحث کنی کم میاری.

    اگر یک نفر کوچکترین اهانتی به مادر یا پدر ما بکند تا آخر عمر کینه اش را به دل داریم.حالا اون برخوردها را با امیرالمومنین وحضرت زهرا سلام الله علیها کردن ما مثل ماست نشستیم میگیم:هیسسسسس وحدت

    پدران ما و شما شیعه های داغی بودن ،ماها سرد و با بنیه اعتقادی ضعیف، ببن نسل آینده چی میشه

    ***

    _آیا شما میدانید که هرچند وقت یکبار علمای وهابی فتوا میدن و نا مه امضا میکنن که کشتن شیعیا واجب است؟

    _آیا شما میدانید که در مناطقی از ایران که سنی ها کمتر از نصف جمعیت اونجا را تشکیل میدن 2تا معلم شیعه را فقط به جرم اینکه در زمینه این مسایل یک بحث جزیی کرده بودن کشتند و جسد یکی از اونا هیچ وقت پیدا نشد.

    _آیا میدانید شورای اسلامی یکی از شهرها نام میدان اما حسین را برداشت و به میدان امام شافعی تغییر داد؟

    _آیا میدانید که عالم سنی در دانشگاه ما حاضر شده و به امیرالمومنین علیه السلام اهانت کرده و مسیول دانشگاه برای حفظ وحدت بازم دعوتش کرده؟

    و خیلی مسایل دیگر که اگر بگم یا باور نمیکنید یا تکفیرم میکنید.

    اینها همه ناشی از برداشت غلط ما از وحدت است.

    اما ما که همه اینها را میدانیم و از آنها نفرت دارم باز هم خار درچشم و استخوان در گلو سکوت میکنم و درجای خودش وحدت را حفظ میکنم.

    هنر این سرباز به همینه که هرچی فرماندش میگه اطاعت میکنه

    حالا تعبد من بیشتره که با این اوصاف به وحدت تن میدم یا کسی که از هیچکدام از اینا خبر نداره و میگه هرکی شهادتین گفت مسلمانه.

    در پایان تذکر میدم اگر یک سنی بامن برخورد کنه که زیاد هم  پیش میاد با بهترین وجه و کمال ادب باش برخورد میکنم.

    اگر یک نفر کوچکترین اهانتی به مادر یا پدر ما بکند تا آخر عمر کینه اش را به دل داریم.حالا اون برخوردها را با امیرالمومنین وحضرت زهرا سلام الله علیها کردن ما مثل ماست نشستیم میگیم:هیسسسسس وحدت

    حواسمون باشه فردای قیامت اگر چشمون تو چشم امیرالمومنین افتاد خجالت زده نشویم

    من شخصا ازین خیلی میترسم که غفلت خودم باعث بشه حضرت زهرا اون دنیا تحویلم نگیره

    حرفهای نگفته زیادی هست که بماند...



    همسخن ::: یکشنبه 86/4/3::: ساعت 9:52 عصر
    حواشی وارده: حاشیه

     

    ابوبکر...عمر...یهود

    یک سخنرانی هست آقای مهدی تایب ایراد کردند.

    در این سخنرانی با دلایل و شواهد فراوان ثابت میکنند که غصب خلافت را عمر و ابوبکر بلد نبودند یهودیها یادشون میدادند و تحریکشون میکردند.

    همچنین میگن که یکی از دلایل عدم ظهور امام زمان علیه السلام ترس از جانشونه که به محض آفتابی شدن یهودیها منتظر کشتن حضرتند...

    نوک حمله این سخنرانی به یهودیهاست نه سنی ها و عمر و ابوبکر...

    این سخنرانی در 2 cd تصویری وخیلی جذاب و دیدنی است واصلا از دیدنش خسته نمیشوید

    هرکس خواست ،آدرس بده من براش پست میکنم.



    همسخن ::: پنج شنبه 86/1/23::: ساعت 11:31 صبح
    حواشی وارده: حاشیه

    وحدت یعنی چی؟

    وحدت به این معنا نیست که ما مثل سیب زمینی پشندی بنشینیم و حرفی نزنیم

    شیعه ایکه لعن و بیزاری از اولی ودومی و... نداشته باشه مسخ شده وبدرد نمی خوره

    شیعه در طول تاریخ مشکلات زیادی تحمل کرده:

    درزمان معاویه زنان شیعه یک لباس قرضی داشتند که برای نماز استفاده میکردند

    حجاج بن یوسف درهروعده غذا باید یکنفر(معمولا علوی) جلوش سر میبریدند که غذا بهش مزه بده

    یک زمانی شیعه را لای دیوار میذاشتند زنده زنده...

    حالا که الحمد لله به برکت جمهوری اسلامی شیعه در دنیا عزت داره دست رودست بذاریم؟

    وحدت یعنی مثل علمای بی عقل عربستان هر روز یک بیانیه ندهیم که کشتن شیعیان واجب است

    وحدت اینه که ما در فلسطین به حماس بی چشم ورو که در مرگ صدام تظاهرات میکنه وشعار مرگ بر ایران میده بازم کمک میکنیم ودر هرجای دنیا مثل بوسنی و چچن و... یک مسلمانی کمک میخواهد ما نفر اولیم.

    بازم بگم؟

    یاعلی

    وحدت



    همسخن ::: پنج شنبه 86/1/16::: ساعت 9:25 عصر
    حواشی وارده: حاشیه

    ما روز پنجشنبه یک مطلب کوتاه بمناسبت مرگ عمر زدیم

    یک آقای محترمی خیلی ناراحت وعصبانی شد که(( آقا  چرا وحدت رارعایت نمیکنید؟))

    وکلا چنین تفکری بین بعضی شایع شده که برای حفظ وحدت هیچ حرفی نزنیم...

    درپاسخ عرض میکنم که:

    وحدت به معنای دست برداشتن ما از اصول عقایدمون نیست.

    از اصول دین ما هم تولی است وهم تبری

    از وظایف ما نقل خیانت های آنان و لعن کردن آنهاست.

    امام صادق علیه السلام میفرمایند:

    دروغ میگوید کسی که ادعای دوستی ومحبت ما رادارد ولی از دشمن ما بیزاری نمیجوید

    ...................................

    و درین چند وقته خیلی ها اشتباه کرده اند و تبری در میان ما کم رنگ شد

    کم کم داره این تفکر میان خیلی از ما میاد که عمر هم آدم خیلی بدی نبود...

    این یک انحراف بزرگ در مذهب ماست

    ادامه دارد...



    همسخن ::: چهارشنبه 86/1/15::: ساعت 6:34 صبح
    حواشی وارده: حاشیه


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 6
    بازدید دیروز: 29
    کل بازدید :424356


    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    وحدت - همسخن
    همسخن
    اندکی از آنچه ذهن ما را پر کرده ... طلبه حوزه علمیه خادم اهل بیت علیهم السلام

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<
    تشیع[10] . معارف[6] . کشکول[4] . تضاد[3] . امام[2] . خدا[2] . دبستان[2] . خانم[2] . دکتر[2] . رفیع پور[2] . ایران[2] . توسعه[2] . سیاسی[2] . سید[2] . فرامرز[2] . عمره[2] . غرب . فریب . قدرت شهوت کنترل خواسته حدیث زیبا امیرامومنین علی علیه السلام قان . قلهک . کار فرهنگی . معماری . مکروهات . مهری کویت قم نجف آیةالله حوزه سیاسی مراجع تقلید سیاست زندگینامه . موشک . میرحسین . نابرابری . نشان . نعمت . هدایت . ویران . یخچال . کارتر . کلیسا . شاه . شرق . شهبازی . شیطان، شیطان بزرگ، امریکا، مذاکره، روش مذاکره مقام معظم رهبری، ب . ظلم . علوم اجتماعی . گرمایش . محله . محمود . مردم . مسئولین . مستحبات . مطلوب . مظلوم . تیر . جامعةالزهرا . جامعه . جامعه اسلامی تذکرات کار فرهنگی سید حسن موسوی دانشگاه فرهنگ ادب ع . جامعه شناسی . جامغه الزهرا . جب . جریمه راهنمایی رانندگی پلیس نیروی انتظامی فرامرز رفیع پور جامعه . حدیث - نهج البلاغه - امیرالمؤمنین - کلمات قصار - اثر کار کوچک - . حضرت زهرا . حقوق زن زنان دفاع تعدد زوجات زن دوم مهریه . حمید بن قحطبه . حوزه . حکومت دینی . خاطره . ایرانی . باران . بد حجابی حجاب تلوزیون رسانه حکومت آخوند روحانی چادر روسری لج کرد . بیرونی . پایگاه مردمی . پرفسور . تجملات . آسایش . آشامیدن . آناتومی . آینده . اتاق خواب . اجحاف . احمدی نژاد . استعمار . اسلامی . افشار . رقابت . روحانیون . زن . زندگی - ظاهر - واقع - تکنولوژی - پیامد - ماشینی . سادات . ستم . سرمایش . سیاست . رئوف . رضا . خانه . خانواده . دریغ . دکتر . دولت . خمینی . خنثی . خواهران . خوردن . خیابان . خیریه . دانشگاه . انتخابات . اندرونی . انقلاب . انگلیس انگلستان مشکل دشمن دشمنی فرامرز رفیع پور جامعه . تعطیلی . تقلب . تلوزیون ماهواره فرهنگ دین صدا و سیما تربیت فرزند . تهران . تهویه .

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    وحدت - همسخن

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<