-
توضیح سه جریان اصلی
-
1- جریان غربگرا
-
هر چند ممکن است جریان غربگرا به وجه استعماری غرب معترض بوده و حتی جنبشهایی را برای رهایی کشور خود از وابستگی سیاسی به غرب و اشغال نظامی آنها به وجود آورده باشند، اما در تحقق جامعه آرمانی خود از جهت اهداف، اصول و روشها، مدلی جز آنچه در غرب دیدهاند، نداشتند.
-
آنها به نوعی در پی غربی کردن جامعه، فرهنگ و معرفت بودهاند.
-
به تعبییر حمید عنایت، در نوشتههای جریان پیروی از تمدن غربی «همواره احساسی از مهر و کین آمیخته بهم در حق غرب آشکار است، مهر به فرهنگ غربی و کین به ستم استعمار غربی»
-
ویژگیهای جریان غربگرا
-
خطوط کلی نخستین جریان غربگرائی در دنیای عرب:
الف) تأکید بر زبان به ویژه عربیت و ناسیونالیسم عربی در دنیای اسلام به عنوان عامل وحدت بخش، به جای تأکید بر دین؛
ب) تأثیر پذیری شدید از فلسفههای مدرنیته و پست مدرن
ج) تفسیر عقلی (عقل مدرن) و تجربی از آموزههای دینی؛
د) الگو دانستن نسخه غرب، اخذ تمدن غربی و عدم احساس خطر از آن؛
هـ) جدائی دین از سیاست.
و) عقبنشینی از باورهای دینی به نفع تجدد در مواجهه و تقابل دین و تجدد.
این رویکرد نگران دین و سنت اسلامی نیست تا در چالشهای فکری و تمدنی به مقایسه، سنجش و توزین دست زند بلکه تنها نسخه پویائی جامعه و کمال آن را در پیروی محض از فرهنگ و تمدن غرب میداند
ز) در آثار و نوشتههایی که از متجددین و غربگرایان مسلمان باقی مانده است، استناد یا استدلال به متون دینی و یا تفسیر و قرائت خاصی از آن کمتر مشاهده میشود.
-
2- جریان اسلامگرا
-
در مقابل غربگرائی، همواره رویکرد دومی وجود داشت که از درون حوزه تفکر اسلامی پدید آمده نگران میراث گذشته و اندیشه و هویت جامعه اسلامی بود.
-
این رویکرد، دین را امری شخصی یا سطحی نمیدانست بلکه خواهان بازگشت به دین، احیاء دین و پیرایش آن بوده است.
-
رویکردی که در مقابل غرب، فرهنگ و ارزشهای آن میایستد اما علم و تکنولوژی و پیشرفتهای غربیان را میستاید و از تمدن آن به تناسب فرهنگ خود، عناصری را گزینش میکند.
-
رویکرد فوق خود جبهه بزرگی را تشکیل میدهد که مراتب بیداری، دقت، واقعبینی و جانبداری آن از فرهنگ و معرفت دینی در مقابل غرب متفاوت بوده و تفاوت خود را در اهداف، سیاستها و برنامهها بر جای گذاشته است.
-
در دنیای اسلام شخصیت های برجسته ای این جریان را نشان می دهد
-
سید جمالالدین اسد آبادی و شیخمحمد عبده در رأس این رویکرد در مصر قرار دارند.
-
سلفیون مصر و در رأس آنها رشید رضا پافشاری بیشتری در بازگشت به «سلف صالح» و ستیز با غرب از خود نشان میدهند و جبهه بزرگ اخوانالمسلمین را به وجود میآورند که اسلام حکومتی و سیاسی از مهمترین دغدغههای آنها بوده است.
-
ویژگیهای جریان اسلامگرا
-
. برخی از ویژگیهای این رویکرد را میتوان به شرح ذیل بیان کرد:
الف. یگانگی ملتهای مسلمان در برابر خطر سیاسی و فرهنگی غرب»؛
ب. «پیرایش عقائد مسلمانان از خرافات و تاریک اندیشی و بازگشت به شیوه سلف صالح»؛
ج. «هماهنگ کردن رهنمودهای دین با موازین عقل و مقتضیات جهان نو» و ضرورت اجتهاد در اندیشه دینی و تفسیر قرآن جهت سازگاری با علم و تمدن معاصر؛
د. تکوین بیداری اسلامی و جنبش آزادی خواهی در اواخر قرن 13 هجری
-
3- جریان تجدد دینی
-
رویکرد سومی که بازتابی از موج تجدّد را در بسیاری از کشورهای اسلامی نشان میدهد، رویکردی است که با فرض پذیرش میراث اسلامی، مدعی تجدد در تراث و نوگرائی در اندیشه دینی است،
-
جریانی که به صورت بنیادی و گسترده و تحت تأثیر شخصیتها و اندیشههای معرفت شناختی و فلسفی دنیای غرب، به بازخوانی و به تعبیر خود بازسازی اسلام و میراث اسلامی دست میزند.
-
رضوان جودت نویسنده و محقق سوری در کتاب «سؤال التجدید فی الخطاب الاسلامی المعاصر» ناشر: دارالمدار الاسلامی سال نشر: 2004 م، در فصل نخست با عنوان «اسلام معاصر و پرسمان نواندیشی» ابتدا تاریخچه مفهوم «التجدید» و دیرینه تاریخی آن توضیح داده می گوید: در دوران جدید، نخست امین الخولی با کتاب «التجدید فی الدین» در سال 1933م و وحید الدین خان (پاکستانی) در سال 1978 با کتاب «تجدید علوم الدین» به موضوع تجدید اندیشه دینی اهتمام گماردند.
-
این رویکرد به کلی چشم از دین نمیپوشد و آشکارا غرب را کعبه آمال خود قرار نمیدهد اما در موازین معرفتی و اجتماعی وامدار تفکر غربی بوده یا متأثر از آن است لذا عصری کردن دین و نوگرایی در اندیشه دینی را با اسلوب جدیدی پی میگیرد؛
-
نه صراحت رویکرد نخست را در شعار غربگرایی و دینزدائی دارد و نه مانند رویکرد دوم، در چارچوب اصول و روشهای مقبول دینی به دفاع از دین میپردازد؛
-
میراث اسلامی را امری تاریخی و تمدنی دانسته مدعی بازسازی آن به تناسب نیازهای عصری است. در این رویکرد دین فاقد زبان گویائی از خود و حتی فاقد ذات تلقی میشود و تنها شرائط تمدنی و تفاسیر متفاوت یا متعارض است که به تناسب شرائط فوق، اندیشه دینی را پدید میآورد
-
ویژگیهای جریان تجدد دینی
-
مهمترین ممیزات این رویکرد را میتوان به شرح ذیل بیان داشت:
الف. نقد سنّت و میراث اسلامی با بهرهگیری از مبانی فکری و فلسفی مدرن بخصوص نگاه هرمنوتیکی و به هدف تفسیر و بازسازی اندیشه دینی به تناسب دنیای نوین؛ لذا در این رویکرد، روشهای سنتی فهم نصوص دینی اعتبار خود را از دست داده و جای خود را به روشهای معرفتشناختی مدرنیته میسپارند؛
-
جریان تجددگرای دینی تلاش میکند دین را با علم مدرن و عقلانیت امروز، همخوان و همگرا و سازگار نشان دهد.
-
درواقع، غالب طرفداران این جریان، عقل امروز بشری و علم مدرن را اصل گرفته و مقوله دین را با آن میسنجند و درصدد مدرنساختن دین هستند.
-
قرائتی از دین ارائه میکنند تا به عقل مدرن نزدیک شود. بهعنوان مثال، مهندس بازرگان با تفسیر علمگرایانه، درصدد تبیین آموزههایی دینی بر میآید و حتی احکام طهارت را نیز با همین دیدگاه در کتاب «مطهرات در اسلام» مورد بحث قرار میدهد.
-
در فهم سنتی از دین، تردیدآفرینی میکنند و در جاهایی آن را کمارزش میشمارند. حاملان اندیشه سنتی دینی را مورد انتقاد خود قرار میدهند و گاهی آنها را تخطئه میکنند که روحانیت، بالاترین مصداق آن است.
ب. اندیشههای این رویکرد در حوزههای گسترده دینی نظاموار بوده و تلاش میکند تا مجموعهای بهم مربوط را در حوزههای فلسفی، معرفتشناختی، کلامی، سیاسی و اجتماعی سامان دهد؛
ج. بین دین و اندیشه دینی تفکیک ایجاد میکند، معرفت دینی را حکمالله تلقی نمیکند؛ و از اینجا است که بر ضرورت عصری سازی اندیشه دینی تأکید میشود. معرفت دینی مسلمانان و مجتهدان از اسلام، همواره در چارچوب شرائط تاریخی منظور میشود و تاریخ بخشی از هویت آن است لذا معرفت دینی نه صرفاً در ظرف تاریخ بلکه مقیّد به آن بوده و با تغییر شرائط نهادی جامعه و تاریخ، تغییر میکند
د. در این رویکرد دو چیز مانع تجدد در اندیشه دینی تلقی میشود:
یکی اندیشه دینی رایج مسلمین و مجتهدین حوزههای اسلامی که با گفتمان فکری و زمینههای روحی و روانی ویژه خویش، رویکرد تجدد در اندیشه دینی را برنمیتابند؛
دوم، شرائط اجتماعی و ساختاری جوامع اسلامی که به سادگی امکان عصری سازی اندیشه دینی را فراهم نمیسازد و تا زمانی که مدرنیزاسیون بخشهای گستردهتری از این جوامع را دربرنگیرد، گفتمان دینی مدرن پدید نمیآید
ه. ویژگی دیگر این رویکرد عملگرایی و معطوف بودن تئوری به عمل است.
تجدد در معرفت دینی صرفاً ذهن گرایی و فلسفیاندیشی نیست بلکه به هدف تغییر وضعیت موجود مسلمین به وضعیت مدرن است.
به عبارت دیگر، مطابق رویکرد فوق قرائتی از اسلام مطلوب است که از آن ایدئولوژی برای عمل و به تناسب زمان تولید شود و قهراً ایدئولوژیها به تناسب تاریخ مستمراً در حال تغییر بوده و رمز این تحول در اجتهاد نهفته است
تفاوت دو جریان غربگرا و جریان تجدد دینی
در رویکرد غربگرایی و تجدد معمولاً در مواجهه و تقابل دین و تجدد، از باورهای دینی به نفع تجدد عقبنشینی میشود و نگران دین و سنت اسلامی نیست تا در چالشهای فکری و تمدنی به مقایسه، سنجش و توزین دست زند.
در حالی که رویکرد «تجدد دینی» برای دستیابی به ترقی و مدرنیت، غالباً به انکار صریح مبانی اعتقادی و آموزههای اسلامی روی نمیآورد بلکه به تناسب روش و مشربهای مختلف، میکوشد تفسیر و قرائت نوینی از دین ارائه دهد. این رویکرد بیشتر دلمشغول معرفتها و دغدغههای زمانه است و تلاش میکند اسلام را با این دغدغه پیوند دهد؛ هر چند مبانی معرفتی و نوع روشی را که برگزیده است، چالشها و مشکلات معرفتی و اجتماعی فراوانی را به بار آورد
در آثار و نوشتههایی که از متجددین و غربگرایان مسلمان باقی مانده است، استناد یا استدلال به متون دینی و یا تفسیر و قرائت خاصی از آن کمتر مشاهده میشود در حالی که رویکرد «تجدد دینی» بسیار از این روش سود جسته است. در چند دهه اخیر، آثار ایشان با محوریت بازنگری و تفسیر مجدد میراث اسلامی و با نام «قرائتهای مختلف از دین»، مملوّ از آموزههای دینی است؛
رویکرد تجددخواه، کمتر به نقد غرب و مدرنیته میپردازد در حالی که در رویکرد تجدد دینی این نقد تا حدودی برجسته است و شاید در این خصلت، خود وامدار مدرنیته باشد که به نقد خویشتن میپردازد.
نکاتی درباره معماری منازل در مناطق جنوب کشور
دبستان دکتر محمود افشار
دبستان هدایت
روش مذاکره قدرتهای بزرگ
سفرنامه قونیه 3
سفرنامه قونیه 2
سفرنامه قونیه
انساندوستی!
رابطه علم و تهذیب نفس
عدم ورود دین داران به عرصه های مهم و پیامدهای آن
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 262
کل بازدید :441437
اندکی از آنچه ذهن ما را پر کرده ... طلبه حوزه علمیه خادم اهل بیت علیهم السلام
رادیو معارف [102]
تفسیر نور [73]
شبکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف [202]
پایگاه آیت الله سیستانی مدظله العالی [136]
پایگاه آیت الله مکارم [193]
پرسمان [101]
مکتب السید محمد باقر المهری [120]
فرهنگستان زبان فارسی [285]
الغدیر(اشکنان) [182]
[آرشیو(10)]
معضلی به نام دانشگاه آزاد
کمک
شب عید
وحدت
سیزده به در...س
بهار من نیامد
9 ربیع
عشق
سفرنامه عمره 1386
. کشکو ل
اشعار
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
بهار 1386
پاییز 1385
فروردین 91
بهمن 90
دی 90
مهر 90
تیر 90
خرداد 90
اردیبهشت 90
اسفند 89
دی 89
آذر 89
مهر 89
خرداد 89
آبان 88
تیر 88
فروردین 88
بهمن 87
شهریور 87
تیر 86
خرداد 86
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
زمستان 94
تابستان 95
بهار 97
پاییز 97
آب وآتش
یک روحانی
دولت عاشقی(کبوتر بین الحرمین)
تا آسمان
حامد
میثم رشیدی
دانشناپذیر
استاد بابایی(رئیس انجمن قلم حوزه)
منتظرم تاکه اوبرگردد
فانوس
آینه جادو(سید ابوالفضل محمدی)
کیمیای قلم
حدیث نفس
انتظار(محمد علی پناهی )
خلوت دل
نازترین احساس
مکتب امام صادق علیه السلام
گریبان فطرت
مهرستان
کلبه عاشقی
دانلود دانلود نرم افزار و مقاله