سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ کس چیزى را در دل نهان نکرد ، جز که در سخنان بى اندیشه‏اش آشکار گشت و در صفحه رخسارش پدیدار . [نهج البلاغه]
اندیشه اجتماعی مسلمین 5 - همسخن
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

    • زمینه‏های غرب‏گرائی در دنیای اسلام

    • زمینه‏های اجتماعی و سیاسی

       1-  نقش حکومت و قدرت

       2- تهاجم و اشغال‏گری غرب

     

    •  زمینه‏های فکری و فرهنگی

         1-  اعزام دانشجویان به غرب

         2-  تأسیس مراکز علمی و موسسات آموزشی جدید

         3- تبلیغ مبشرین مسیحی و هیأت‏های مذهبی اروپایی

         4- نقش کتب، مجلات، مطبوعات، و وسائل ارتباط جمعی

         5- رکود فکری جامعه اسلامی

     

    • حوزه‏های غرب‏گرائی در دنیای اسلام 

    • 1- حوزه فلسفی و معرفتی (مکاتب فلسفی، نظریه‏ها، روش‏ها اعم از مدرنیته و پست مدرن)

    •  2- حوزه فرهنگی (عقائد و باورها، اخلاق و ارزش ها، رفتار و آداب و رسوم، ارتباطات و نمادها)

    • 3- حوزه علم و تکنولوژی و رسانه ها

    • 4- حوزه جامعه و سیاست (رویکرد لیبرالی در حوزه‏های سیاسی و اجتماعی، ناسیونالیسم در عرصه قوم‏گرایی و ملیت، و رویکرد سکولاریسم در حوزه جامعه و سیاست)

    • غرب گرائی در حوزه معرفتی و فلسفی

    • جریان‏های تجدد

    •  مهم‏ترین جریان‏های تجدد در دنیای اسلام:

       1. لیبرالیسم

       2. سکولاریسم

       3. ناسیونالیسم

      4. ماتریالسم

       5. سوسیالیسم

      6. ساینتیسم و پوزیتیویسم

      7. اومانیسم

      8. اگزیستانسیالیسم

      9. فمنیسم

      10. هرمنوتیک

      11. پدیدارشناسی

     

    • لیبرالیسم در جهان عرب

      در رویکرد لیبرالیسم هستی فرد مقدم بر جامعه و نهادها و ساختارهای آن است و به تعبیر آنتونی آربلاستر، برای فرد ارزش اخلاقی والاتری از جامعه یا هر گروه و جمعی قائل می‏شود. حقوق و خواسته‏های فرد مقدم بر حقوق و خواست‏های جامعه قرار دارد

      لیبرالیسم خواهان حمایت از حقوق و آزادی‏های فرد در مقابل دولت و افکار عمومی است

    •  1- رفاعه طهطاوی

      رفاعة طهطاوی (1801 - 1873) نقش برجسته‏ای در نیمه نخست قرن نوزده در عرصه تحول فرهنگی و ترویج برخی آموزه‏های لیبرال دمکراسی داشته‏اند

      تألیف دو کتاب به نام‏های «تخلیص (خالص کردن) الأبریز (طلای خالص) فی تلخیص (خلاصه کردن) باریز» (سال 1834) و «مناهج الألباب المصریه فی مباهج الآداب العصریه» (سال 1869) توسط طهطاوی و ترویج اندیشه آزادی و قانون اساسی در مصر  

      ترویج مفاهیم جدیدی از قبیل ملت، وطن، حریت، جمهوریت بر اساس ظواهر نصوص دینی در مصر توسط طهطاوی.

      ترجمه و شرح اصول و عقائد لیبرال دموکراسی فرانسه به صورت جدی در دستور کار طهطاوی قرار گرفت تا از این طریق مصریان بلکه جوامع اسلامی را با اندیشه‏های نو آشنا کند. محدودیت حکومت و سلطه پادشاه به وسیله قانون و اینکه سیاست فرانسویان همان «قانون مقید» است و نیز مبتنی بودن قوانین آنها بر حقوق طبیعی برخاسته از عقل نه الهام از کتب دینی، آموزه‏هایی است که طهطاوی آنها را برجسته می‏کند

      او مواد و قوانین اساسی فرانسه را برخاسته از تدبیر عقلانی آنها برای ایجاد عدل و انصاف به عنوان مبنایی برای آبادانی کشورشان ارزیابی کرده و اظهار می‏دارد: «و ان کان غالب ما فیه لیس من کتاب الله تعالی و لامِن سنّة رسوله»

      رویکرد طهطاوی به غرب مملوّ از خوشبینی به علوم و فنون و نظام‏های سیاسی و اجتماعی آنها است و آن را به عنوان الگویی برای رشد و ترقی مطرح می‏کند و نیز بعد استعماری و بخصوص پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن برای جوامع اسلامی از توجه خاصی برخوردار نیست

    • 2- احمد لطفی السید

      دیگر شخصیت‏های تأثیرگذار در جریان لیبرالی می‏توان به احمد لطفی السید(1872 - 1963) اشاره کرد

      او  سردبیر مجله «الجریدة» بود و این مجله سخنگوی جریان روشنفکری لیبرال محسوب می‏شد و بیشتر روشنفکران معاصر این دوره از قبیل محمد حسنین هیکل، طه حسین وسلامه موسی نخستین آثار خود را در این روزنامه منتشر کردند

      احمد لطفی السید(1872 - 1963)آزادی سیاسی را برترین نمونه حقوق طبیعی انسان و جوهره جامعه سیاسی می‏داند. او معتقد است که منافع و حقوق فردی نباید به نام پاسداری از مصالح جمعی محدود شود و از این رهگذر اقتدار دولت باید به حداقل برسد.

      لطفی السید حکومت و احکام سیاسی را وقتی مشروع می‏داند که از پشتوانه رأی آزاد مردم برخوردار باشد و اتفاق آزادانه همگانی قانون را برای حکومت و افراد الزامی خواهد کرد

       

     

    • 3- قاسم امین

      قاسم امین (1865 - 1908) از شاگردان عبده، در فرانسه با آراء روسو، جان اسوارت میل و هربرت اسپنسر آشنا شد. تنها راه نجات از عقب‏ماندگی را پیروی از تمدن غربی و تعلیم وتربیت آن‏ها می‏داند و اظهار می‏دارد که محال است شاهد اصلاح جامعه باشیم مگر آنکه بر اساس علوم و معارف عصر جدید جامعه را تأسیس نماییم.

      مهم‏ترین اندیشه قاسم امین، آزادی زنان بود و در این باره «محرّر المرأة» لقب گرفت

      استدلال او در کتاب «تحریر المرأة» (سال 1899) با استفاده از نصوص اسلامی بر تساوی حقوق زن و مرد. ایشان با استفاده از آیات قرآن و احادیث نبوی بر آزادی بی‏حجابی زنان استدلال می‏کند و حجاب را نه از اسلام بلکه امری بیرونی و نوعی بدعت در اسلام تلقی کرد.

       از نظر او علت اساسی انواع مظالم بر زنان بلکه علت اساسی مفاسد اخلاقی و عقب‏ ماندگی، استبداد سیاسی است که روح استبداد را در همه ارکان جامعه نهادینه کرده است لذا مهم‏ترین راه خروج از این بن‏بست را حریت و آزادی سیاسی معرفی می‏کند؛ همان راهی که غرب رفته است

      او با استناد به تاریخ اسلام مدعی است که نمی‏توانیم یک نظام سیاسی را در تاریخ اسلامی مشاهده کنیم جز خلافت و سلطنت مطلقه اما اثری از مظاهر نظام سیاسی دموکراسی به معنای حقیقی در آن وجود ندارد



    همسخن ::: چهارشنبه 93/3/21::: ساعت 6:33 عصر
    حواشی وارده: حاشیه


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 60
    بازدید دیروز: 186
    کل بازدید :441961


    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    اندیشه اجتماعی مسلمین 5 - همسخن
    همسخن
    اندکی از آنچه ذهن ما را پر کرده ... طلبه حوزه علمیه خادم اهل بیت علیهم السلام

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<
    تشیع[10] . معارف[6] . کشکول[4] . تضاد[3] . امام[2] . خدا[2] . دبستان[2] . خانم[2] . دکتر[2] . رفیع پور[2] . ایران[2] . توسعه[2] . سیاسی[2] . سید[2] . فرامرز[2] . عمره[2] . غرب . فریب . قدرت شهوت کنترل خواسته حدیث زیبا امیرامومنین علی علیه السلام قان . قلهک . کار فرهنگی . معماری . مکروهات . مهری کویت قم نجف آیةالله حوزه سیاسی مراجع تقلید سیاست زندگینامه . موشک . میرحسین . نابرابری . نشان . نعمت . هدایت . ویران . یخچال . کارتر . کلیسا . شاه . شرق . شهبازی . شیطان، شیطان بزرگ، امریکا، مذاکره، روش مذاکره مقام معظم رهبری، ب . ظلم . علوم اجتماعی . گرمایش . محله . محمود . مردم . مسئولین . مستحبات . مطلوب . مظلوم . تیر . جامعةالزهرا . جامعه . جامعه اسلامی تذکرات کار فرهنگی سید حسن موسوی دانشگاه فرهنگ ادب ع . جامعه شناسی . جامغه الزهرا . جب . جریمه راهنمایی رانندگی پلیس نیروی انتظامی فرامرز رفیع پور جامعه . حدیث - نهج البلاغه - امیرالمؤمنین - کلمات قصار - اثر کار کوچک - . حضرت زهرا . حقوق زن زنان دفاع تعدد زوجات زن دوم مهریه . حمید بن قحطبه . حوزه . حکومت دینی . خاطره . ایرانی . باران . بد حجابی حجاب تلوزیون رسانه حکومت آخوند روحانی چادر روسری لج کرد . بیرونی . پایگاه مردمی . پرفسور . تجملات . آسایش . آشامیدن . آناتومی . آینده . اتاق خواب . اجحاف . احمدی نژاد . استعمار . اسلامی . افشار . رقابت . روحانیون . زن . زندگی - ظاهر - واقع - تکنولوژی - پیامد - ماشینی . سادات . ستم . سرمایش . سیاست . رئوف . رضا . خانه . خانواده . دریغ . دکتر . دولت . خمینی . خنثی . خواهران . خوردن . خیابان . خیریه . دانشگاه . انتخابات . اندرونی . انقلاب . انگلیس انگلستان مشکل دشمن دشمنی فرامرز رفیع پور جامعه . تعطیلی . تقلب . تلوزیون ماهواره فرهنگ دین صدا و سیما تربیت فرزند . تهران . تهویه .

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اندیشه اجتماعی مسلمین 5 - همسخن

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<