-
جریان شناسی سکولاریسم در دنیای اسلام
-
1. از جهت مبانی و دیدگاه نظری
-
2. از جهت اندیشه اجتماعی
-
3. از جهت روش شناسی
-
4. از جهت اهداف و عملکرد
-
1. مدعیات جریان سکولار در دنیای اسلام
سکولارها بر این باورند که قرآن مسؤولیت پیامبر را "مبلغ عن اللَّه و داعی الی اللَّه" دانسته
است نه حاکم و زمامدار و شریعت اسلامی روابط مردم با همدیگر را تنظیم میکند؛ چنین چیزی
نمیتواند بنیانگذار حکومت و نظام آن باشد. حکومت نیازمند برنامه تفصیلی و دقیق است.
چنین برنامهای نزد اسلامگرایان دیده نمیشود. ما منکر رییس حکومت بودن پیامبر اکرم نیستیم اما این ناشی از نص الهی نبوده بلکه ناشی از آن است که او بنیانگذار جامعه اسلامی بوده استاحمد نایل (نویسنده مصری) "عَلمانیت" را به معنای غیر دینی میداند نه بیدینی و آن را با "عِلمانیت" یا سیانتیسیزم متفاوت میداند. اما میان علمگرایی و عَلمانیت ارتباطی وثیق قایل است همچنان که به لیل توجه فلسفههای مادی به عالم خارجی و محسوس میان علمانیت و فلسفههای مادی نیز ارتباط قایل است.
وی علمانیت را از مشکلات مسلمانان نمیداند چون به نظر وی در اسلام نه حاکمیت روحانی و قدسی وجود دارد و نه مقامات و شخصیتهای قدسی و علمانیت نیز یعنی زدودن قدسیت از حیات اجتماعی. وی
علمانیت را دارای بعد ایجابی نمیداند بلکه آن را تنها دارای حیثیت سلبی میداند یعنی سلب اعمال نظر و تقنین به نام خدا و بهترین معادل آن را در عربی السلطة الزمنیة (یعنی حاکمیت دنیایی و زمانمند) میداند. -
صادق جلال عظم کتابی دارد با نام العلمانیة و المجتمع المدنی
جلال عظم از مدافعان پرآوازه و پراطلاع علمانیت در دنیای عرب است. وی اهل سوریه است و آرای
وی همواره مورد توجه بوده است. مسؤولیت فعلی وی ریاست بخش تحقیقات فلسفی و اجتماعی در دانشگاه دمشق است. از وی آثار متعددی چون "ذهنیة التحریم" و "دفاعاً عن المادیة و التاریخ" انتشار یافته استاز نظر صادق جلال عظم علمانیت در معنای حداقلی آن نتایج زیر را در بر دارد:
- بیطرفی مثبت حکومت نسبت به اقلیتهای دینی، مذهبی و قومی
-
- توانایی شمول در جوامع برخوردار از انواع تکثرها
-
- مستقل بودن زندگی عمومی جامعه از تحمیلات حکومتها بر اساس دین رسمی
-
- برابری شهروندان در مقابل قانون و نیز در تحصیل فرصتهای اشتغال و پیشرفت، آزادیها و
... بیتوجه به نوع تمایلات و گرایشهای دینی آنان -
- آزادی عقیده و بیان
در پاسخ به سؤالاتی از قبیل اینکه آیا اسلام با تجدد [= مدرنیته] یا دموکراسی یا علمانیت یا علم جدید و فنآوری پیشرفته سازگار است یا نه وی می گوید: واقعیت آن است که اگر نگاه مکتبی [= دگمایی یا اعتقادی] داشته باشیم از اسلام جواب نه میگیریم اما اگر نگاه تاریخی داشته باشیم و اسلام را از ابتدا تا کنون و در بستر تاریخ و تطبیقهای عینی ببینیم جواب آری است حتی در ایران اسلامی نیز علیرغم آنکه امامت شیعی، مقتضی ایجاد حکومتی چون خلافت است اما عملاً - و حتی برای اولین بار در تاریخ ایران
آیتاللَّههای ایران، نظامی جمهوری تأسیس کردند و این آیتاللَّه خمینی است که به موزههای علوم دینی نهیب میزند که نباید به دروس معمول حوزوی بسنده کنید.از نگاه وی مفهوم خصوصیتگروی: (الخصوصیة در برابر العالمیة = جهانی شدن، Gelobelisation است) مفاهیمی چون حقوق انسان، دموکراسی، مدرنیسم هر چند ریشهها و خاستگاههای اروپایی آشکاری دارند اما به مفاهیمی جهانی و فراگیر تبدیل شدهاند که نوعی مرجعیت یافتهاند. از اینرو صوصیتگروی [در پی بومی کردن بودن] در حرکتهایی چون حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر چینی، حقوق بشر هندویی، حرکتهایی تاکتیکی، راه حلهای موقت و بلکه تنها واکنشهایی انفعالی هستند.
به واقع حتی مفهوم خصوصیتگروی برگرفته از تلقینهای غربی است، چه اسلام چون مسیحیت به شدت مطلقگرا و جهانیگرا است و گرایشهای خصوصیگروی را برنمیتابد. خصوصیگروی چه بسا پوششی است برای توجیه رفتارهای مخالف حقوق بشر و غیر دموکراتیک. مفاهیمی چون اصالت، هویت، تراث و ... همه در چارچوب همین حرکتهای خصوصیگروانه میگنجد.
-
2. مبانی نظری جریان سکولار
-
3. روششناسی اندیشه سکولارهای مسلمان
-
سکولارهای مسلمان برای تفکیک دین از سیاست به شیوههای گوناگونی استدلال کردهاند:
1. استدلال از راه نقد و رد ادله عقلی و نقلی عالمان دینی مبنی بر سیاسی و حکومتی بودن اسلام، مثل روشی که علی عبدالرازق داشته است. در این روش تلاش میشود سیاسی بودن را از اساس از اسلام نفی کند (نه در قرآن، نه در سنت و نه خود پیامبر سیاسی نبودهاند).
2. استدلال با توجه به این نکته که در اسلام اعم از قرآن و سنت، نظام سیاسی بیان نشده است بلکه تنظیم و تدبیر امور سیاسی را به عهده خود مردم گذاشت تا با حفظ یک سلسله حدود کلی عام مثل امر به عدل و احسان، نهی از فحشاء و منکرات، هرگونه که خواستند عمل کنند. مثل نظر طهحسین (طه حسین، الفتنة الکبرى (عثمان)، ص 24). پس از این جهت بین اسلام و مسیحیت فرقی نیست همانطوری که مسیح چنین گفت: «کار قیصر را به قیصر واگذارید و کار خدا را به خدا» (همان، ص 24 – 25).
3. استدلال براین که سیاست امری تغییرپذیر و متأثر از شرائط بیرونی و نیازمند جرح و تعدیل است در حالی که دین امری ثابت و جاودانه است و بین این او رابطه ای نیست (مثل استدلال خالد محمد خالد). دین همان نبوت و هدایت است نه حکومت و سلطنت، جدایی آن از سیاست بهترین عامل بقاء خلوص و طهارت آن میباشد.
4. استدلال از جهت کارکردها و پیامدها
به عنوان مثال از نظر صادق جلال عظم علمانیت در معنای حداقلی آن نتایج زیر را در بر دارد:
-
- بیطرفی مثبت حکومت نسبت به اقلیتهای دینی، مذهبی و قومی
-
- توانایی شمول در جوامع برخوردار از انواع تکثرها
-
- مستقل بودن زندگی عمومی جامعه از تحمیلات حکومتها بر اساس دین رسمی
-
- برابری شهروندان در مقابل قانون و نیز در تحصیل فرصتهای اشتغال و پیشرفت، آزادیها و
... بیتوجه به نوع تمایلات و گرایشهای دینی آنان -
- آزادی عقیده و بیان
5. استدلال از راه جهانی شدن (العالمیه) مفهوم و نظام سکولار و سایر مفاهیم نظیر حقوق بشر و دموکراسی در مقابل بومی گرائی (الخصوصیه) لذا ایده حکومت دینی در مقابل مفهوم عام و جهان شمولی مثل حکومت سکولار جزء بومی گرائی که امروزه جواب نمی دهد و موضعی انفعالی خواهد بود.
صادق جلال عظم در این باره می گوید:
از نگاه وی مفهوم خصوصیتگروی: (الخصوصیة در برابر العالمیة = جهانی شدن، Gelobelisation است) مفاهیمی چون حقوق انسان، دموکراسی، مدرنیسم هر چند ریشهها و خاستگاههای اروپایی آشکاری دارند اما به مفاهیمی جهانی و فراگیر تبدیل شدهاند که نوعی مرجعیت یافتهاند. از اینرو صوصیتگروی [در پی بومی کردن بودن] در حرکتهایی چون حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر چینی، حقوق بشر هندویی، حرکتهایی تاکتیکی، راه حلهای موقت و بلکه تنها واکنشهایی انفعالی هستند.
به واقع حتی مفهوم خصوصیتگروی برگرفته از تلقینهای غربی است، چه اسلام چون مسیحیت به شدت مطلقگرا و جهانیگرا است و گرایشهای خصوصیگروی را برنمیتابد. خصوصیگروی چه بسا پوششی است برای توجیه رفتارهای مخالف حقوق بشر و غیر دموکراتیک. مفاهیمی چون اصالت، هویت، تراث و ... همه در چارچوب همین حرکتهای خصوصیگروانه میگنجد.
6. تحریف حکومت پیامبر از حکومت دینی به حکومت عرفی
می گویند: ما منکر رییس حکومت بودن پیامبر اکرم نیستیم اما این ناشی از نص الهی نبوده بلکه ناشی از آن است که او بنیانگذار جامعه اسلامی بوده است
نکاتی درباره معماری منازل در مناطق جنوب کشور
دبستان دکتر محمود افشار
دبستان هدایت
روش مذاکره قدرتهای بزرگ
سفرنامه قونیه 3
سفرنامه قونیه 2
سفرنامه قونیه
انساندوستی!
رابطه علم و تهذیب نفس
عدم ورود دین داران به عرصه های مهم و پیامدهای آن
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 51
کل بازدید :442158
اندکی از آنچه ذهن ما را پر کرده ... طلبه حوزه علمیه خادم اهل بیت علیهم السلام
رادیو معارف [102]
تفسیر نور [73]
شبکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف [202]
پایگاه آیت الله سیستانی مدظله العالی [136]
پایگاه آیت الله مکارم [193]
پرسمان [101]
مکتب السید محمد باقر المهری [120]
فرهنگستان زبان فارسی [285]
الغدیر(اشکنان) [182]
[آرشیو(10)]
معضلی به نام دانشگاه آزاد
کمک
شب عید
وحدت
سیزده به در...س
بهار من نیامد
9 ربیع
عشق
سفرنامه عمره 1386
. کشکو ل
اشعار
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
بهار 1386
پاییز 1385
فروردین 91
بهمن 90
دی 90
مهر 90
تیر 90
خرداد 90
اردیبهشت 90
اسفند 89
دی 89
آذر 89
مهر 89
خرداد 89
آبان 88
تیر 88
فروردین 88
بهمن 87
شهریور 87
تیر 86
خرداد 86
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
زمستان 94
تابستان 95
بهار 97
پاییز 97
آب وآتش
یک روحانی
دولت عاشقی(کبوتر بین الحرمین)
تا آسمان
حامد
میثم رشیدی
دانشناپذیر
استاد بابایی(رئیس انجمن قلم حوزه)
منتظرم تاکه اوبرگردد
فانوس
آینه جادو(سید ابوالفضل محمدی)
کیمیای قلم
حدیث نفس
انتظار(محمد علی پناهی )
خلوت دل
نازترین احساس
مکتب امام صادق علیه السلام
گریبان فطرت
مهرستان
کلبه عاشقی
دانلود دانلود نرم افزار و مقاله